Uit een enquête van Eurostat blijkt dat Belgen zwaar achter staan op vlak van online shoppen. In onze buurlanden staan ze al veel verder qua online aankopen doen. Zo blijkt dat slechts 55 procent van de Belgische internetgebruikers zegt een online aankoop gedaan te hebben in de 12 maanden voor de bevraging.
Ter vergelijking: in onze buurlanden is de situatie zo:
Nederland (69 procent)
Duitsland (77 procent)
Luxemburg (73 procent)
Frankrijk (69 procent)
Verenigd Koninkrijk (82 procent)
Bovendien zitten we onder het gemiddelde in de Europese Unie, dat op 59 procent ligt. Het gaat om cijfers van 2012.
De verklaring voor bovenstaande cijfers ligt volgens Gino Van Ossel, professor aan Vlerick Business School, bij de risico-aversie van de Belgen. Wij pikken minder snel dingen op waaraan een risico verbonden is.
Het goede nieuws is dat we aan een forse inhaalbeweging bezig zijn. Er is een duidelijke groei te onderkennen in het aantal mensen en frequentie van online aankopen. Deze groei is tegenwoordig (meestal) hoger dan in de buurlanden.
Hier bij kortingvandedag.be vinden we de inhaalbeweging uiteraard goed nieuws. Mensen (en zeker wij Belgen) besparen graag. Dankzij online shoppen sparen we tijd uit (time is money) door niet telkens naar de winkel te moeten gaan. Anderzijds kunnen we dankzij de vele kortingscodes en aanbiedingen geld besparen.
Bron: Datanews.be