Mid Season Sales: solden in het tussenseizoen

Laatste update op , door Thomas

De Mid Season Sales zijn een uniek fenomeen. Na de zomerkoopjes verschijnen in september/oktober/november de herfst midseason sales. En na de wintersolden krijgen we vanaf maart/april de lente koopjes. Je zou het de ‘solden van het tussenseizoen’ kunnen noemen. Het zijn namelijk uitzonderlijke koopjes die je versteld zullen doen staan! Maar wat is nu het verschil met de solden? En hoe kan jij er je voordeel uit halen? Wij gingen op onderzoek uit.

Geen solden

De Mid Season Sales zijn geen solden. Het betreft geen volledige uitverkoop van bepaalde kleding, schoenen of dergelijke. Waar je bij de solden extreem lage prijzen zult vinden – omdat ze graag hun voorraad kwijt willen, zelfs tegen aankoopprijs – ligt het bij de midseason sales ietwat genuanceerder. Tijdens de zomersolden vind je kleding die geschikt is voor de zomer die eraan komt (of reeds in volle gang is) en de verkopers/winkels/webshops willen die merchandise verkocht hebben voor het seizoen gedaan is. Op die manier geraken zij hun laatste stock kwijt én zo kan de consument lekker besparen.

De mid season sales zijn echter geen totale uitverkoop, waarbij er tot de bodem wordt gegaan om alles kwijt te geraken. Het is eerder een tijdelijke promotie van overgebleven zomerkleding/winterkleding en kleding voor in het tussenseizoen (herfst/lente). De winkels/webshops zouden graag die overgebleven zomerkleding/winterkleding nog kwijt geraken, maar indien dat niet lukt, houden ze die voor een volgende periode. Daarom is het geen uitverkoop, maar eerder aftasten of er vraag naar is in deze periode. Daarnaast proberen ze ook kleding te verkopen die meer gechikt is voor in de lente of de herfst. De kleding is niet als ‘zomers’ of ‘winters’ te bestempelen en valt daarom tussen die twee in. De consument is minder geneigd zo’n kleding aan te kopen en daarom geven de webshops/winkels een klein duwtje in de rug, in de vorm van een korting of promotie.

What’s in it for me?

Op eerste zicht is het heel logisch wat het voordeel is voor de consument: je krijgt korting. Echter, als we meer in detail kijken naar het type producten dat aangeprezen wordt, zien we duidelijk dat (zoals we hierboven reeds vermeldden) het gaat om ’tussenseizoen’ kleding of kleding van het vorige seizoen (winter/zomer).

Onze tip: Ga tijdens de midseason sales op zoek naar leuke zomerkleedjes of leuke winterjassen en durf gewoon eens lekker veel op voorhand een nieuwe outfit te kopen. Akkoord, het is wat vreemd om in september/oktober nieuwe zomerkleding te gaan kopen voor de zomer van volgend jaar. Of in maart/april een winterjas te gaan aanschaffen voor de volgende winter. Maar: je vind er dikwijls mooie kleding, die anders tegen een normale prijs wordt verkocht OF tijdens de solden gewoonweg al uitverkocht is. Bovendien kan het je mood in oktober wat opkrikken, door reeds leuke zomerkleding aan te schaffen en al volop uit te kijken naar volgende zomer. Voor de mid season sales in maart/april ligt het anders, maar als je dan al die nieuwe winterjas beet hebt tegen een prijsje, zit je al gebeiteld voor de winter en hoef je je dan geen zorgen meer te maken.

Kortom: het is een fenomeen wat nog moet groeien, maar waar je zeker mee kan besparen. Dankzij onze handige overzichtspagina vind je in één oogopslag alle kortingen tijdens de mid season sales.

Vond je dit leuk? Laat het ons weten!
Delen via Twitter
Delen via Facebook